پیر خرابات

دریافتی از غزلهای حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی

پیر خرابات

دریافتی از غزلهای حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی

غزل ۶۳

روى تو کس ندید و هزارت رقیب هست
در غنچه اى هنوز و صدت عندلیب هست

اشاره به وجود مقدس حضرت صاحب الزمان علیه السلام دارد که با وجود غیبت بیش از حد معمول هنوز که هنوزه طالبان بسیاری دارند.

 

گر آمدم به کوى تو چندان غریب نیست
چون من در آن دیار هزاران غریب هست

عشق و پناه خواستن من از شما چندان عجیب نیست که غیر از من خیلی های دیگر (تمامی خلق عالم) گدای در این خانه اند.

 

در عشق خانقاه و خرابات فرق نیست
هر جا که هست پرتو روى حبیب هست

هر جا که عشق هست حتما رشحاتی از وجود و نور حضرت صاحب وجود دارد. لذا در زیارت جامعه کبیره داریم: "ان ذکر الخیر کنتم اوله و آخره و معدنه و ..."

 

آن جا که کار صومعه را جلوه می دهند
ناقوس دیر راهب و نام صلیب هست

مثالی است برای بیت بالا

 

عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد
اى خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست

این بیت حاصل از یک جهان بینی عمیقی است که به نظرم اگر کسی خود را با این جهان بینی تطبیق دهد همه مشکلات سیر و سلوکش حل خواهد شد.
بنا بر این بیت مبنای عالم بر طلب و خواستن است و حضرت حافظ میفرماید: هر کس که بخواهد در این سفره سیراب و سیر میشود و دست خالی از سر سفره کسی که فرمود "ادعونی استجب لکم" امکان ندارد.

 

فریاد حافظ این همه آخر به هرزه نیست
هم قصه اى غریب و حدیثى عجیب هست

راه سیر و سلوک بسیار سخت و طاقت فرسا است و الا بیهوده حافظ اینقدر فریاد نمیزند.

نظرات 7 + ارسال نظر
حسین یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:38 ق.ظ http://kashefedezfuly.blogsky.com

سلام
بسیار عالی بود. وب جالبی داری . یه سری هم به ما بزن.
اینم از حافظ برای شما:
از غم و درد مکن ناله که دوش
زده ام فالی و فریاد رسی می آید

منتظر یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:51 ق.ظ http://darpanaheto.blogsky.com

الله
سلام


انتخاب بسیار زیبایی بود
من این غزل را تا به حال نخونده بودم
با اجازه شما و جناب حافظ من هم رو وبم می زارمش


عاشق که شد که یار به حالش نظر نکرد
اى خواجه درد نیست وگرنه طبیب هست

این بیت واقعا دل آدم رو می سوزونه
طبیب درد های ما حضور دارن و ما چه غافلیم
کاش از این غفلت بیرون بیایم

در پناه حق

منتظر یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:55 ق.ظ

....

کتب جمل آفتاب رو مطالعه کردید؟؟
بهترین شرح بر غزلیات حافظ است نوشته آقای سعادت پور
به خاطر شناخت درست عرفان حافظ این کتاب خیلی خوب و درست شرح کرده
شاید برای شما هم جالب باشه
البته شاید هم قبلا دیده بوده باشید

موفق باشید
در پناه حق

منتظر یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 10:59 ق.ظ


با عرض معذرت
اصلاحیه کامنت قبل (اشتباه تایپی بود)

کتاب جمال آفتاب

زرین قلم یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 03:21 ب.ظ http://www.emamhossein.blogsky.com

یا ارحم الراحمین
سلام علیکم دوست عزیز
غزل زیبائی رو انتخاب کرده بودید ـ پیش از این به این دقّت بهش نگاه نکرده بودم ـ عالیه
راستی ـ این دریافت ها را خودتون دارید و یا از کتابی هم کمک می گیرید و یا رشته ای که در اون مشغول به تحصیلی اید ...
التماس دعا
یا علی

سرخ یکشنبه 18 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 07:27 ب.ظ http://sorkh.blogsky.com

سلام. برای اولین بار توی زندگی وبلاگیم چهار ساله شدم.
جشن تولدی در کار نیست. چراکه با این وضعیت مالی خودم و مردم فقط خرج اضافیه.
خوشحال میشم بیای یه دقیقه دور هم باشیم.
همین + بوس

حسین دوشنبه 19 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 01:49 ب.ظ http://kashefedezfuly.blogsky.com

سلام
ممنون از حضورت.
منم لینکت کردم.
موفق باشی دوست عزیزم
یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد