پیر خرابات

دریافتی از غزلهای حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی

پیر خرابات

دریافتی از غزلهای حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی

غزل ۵۳

منم که گوشه میخانه خانقاه من است
دعاى پیر مغان ورد صبحگاه من است

این گونه ابیات رمزآلودترین ابیات حافظ است که به نظر حالات معنوی ایشان است.خلاصه من از مصرع اول چیز زیادی دستم نیومد. اما در مصرع دوم میگوید که دعای پیر مغان که هم میتواند حضرت صاحب باشد هم امام حسین ع در صبحگاهان ورد زبان من است.

 

گرم ترانه چنگ صبوح نیست چه باک
نواى من به سحر آه عذرخواه من است

چنگ صبوح آهنگی است که برای صبوحی خوردن مینوازند تا هشیار شوند. حافظ میگوید من برای هشیاری صبحگاهان به جان چنگ صبوح به راز و نیاز میپردازم که هشیاری همه اش نزد خداوند است.

 

ز پادشاه و گدا فارغم بحمدالله
گداى خاک در دوست پادشاه من است

وقتی دنیا برایم ارزشی ندارد چه فقیر و چه غنی از دنیا نزد من یکی است لذا میگوید ملاک و ارزش انسانها در نزد من میزان فقر آنهاست نزد حضرت دوست.انتم الفقراء الی الله
 
غرض ز مسجد و میخانه ام وصال شماست
 جز این خیال ندارم خدا گواه من است
هدف من از همه کارهایی که میکنم وصال دوست است

 

مگر به تیغ اجل خیمه برکنم ور نى
 رمیدن از در دولت نه رسم و راه من است

در زمان قدیم گدایان در کنار خانه ثروتمندان چادر و خیمه میزدند تا حاجتشان را بگیرند . آن ثروتمند هم یا با پول یا با زور گدایان را از کنار دولتسرایشان بیرون میکردند.
حافظ میفرماید من خیمه ای زده ام که فقط باید جانم را بگیری تا از در خانه ات جای دیگری بروم.

 

از آن زمان که بر این آستان نهادم روى
 فراز مسند خورشید تکیه گاه من است
وقتی ملاک و ارزش انسانیت گدایی و فقر در برابر آستان خدا و اهل بیت است هر کس فقیر تر باشد بالاتر میرود. بدین معنا که اهل بیت خود فقیرترین انسانها در برابر خداوندند.و به خاطر همین فقرشان بزرگ شدند.
به ذره گر نظر لطف بوتراب کند
به آسمان رود و کار آفتاب کند

 

گناه اگر چه نبود اختیار ما حافظ
تو در طریق ادب باش و گو گناه من است

نظرات 6 + ارسال نظر
آرش جمعه 2 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 02:54 ب.ظ http://kasbedaramad22.blogsky.com

سلام
وب لاگ زیبایی داری
به من هم سر بزن
اگر هم با تبادل لینک موافقی خبرم کن
موفق باشی

منتظر جمعه 2 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 04:27 ب.ظ http://darpanaheto.blogsky.com

الله
سلام

امشب ز غمت میان خون خواهم خفت
وز بستر عافیت برون خواهم خفت
باور نکنی خیال خود را بفرست
تا در نگرد که بی‌تو چون خواهم خفت
(حافظ)


... چرا برای بیت اخر چیزی ننوشتید؟؟؟


در پناه حق

غریبه آشنا شنبه 3 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 02:58 ب.ظ http://mnana3631.persianblog.ir

سلام
ز پادشاه و گدا فارغم بحمدالله
گداى خاک در دوست پادشاه من است
...
خیلی حال داد .
حق نگهدار م.ن.ع

محمدرضا یکشنبه 4 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 12:52 ق.ظ

بسم الله الرحیم
آقا بسیار عالی بود و استفاده ها کردیم!
به امید غنی تر شدن مطالب شما در سایه مطالعه بیشتر شما

مونس جان سه‌شنبه 6 آذر‌ماه سال 1386 ساعت 08:32 ق.ظ http://hessegharibanee.blogfa.com

سلام
خوبید
وب زیبایی دارید
ممنون از این که به من خبر دادید

حسن یکشنبه 11 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 11:59 ق.ظ

سپاس. استفاده کردم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد