پیر خرابات

دریافتی از غزلهای حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی

پیر خرابات

دریافتی از غزلهای حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی

غزل 23

خیال روی تو در هر طریق همره ماست


نسیم موی تو پیوند جان آگه ماست


یاد معشوق مهمترین قدم در عشق است که جرعه جرعه محبت او را در جام عاشق میریزد.



به رغم مدعیانی که منع عشق کنند


جمال چهره تو حجت موجه ماست


جمال زیبای تو به قدری گویا و زیبا است که هر کس ما را از این راه منع کند یعنی او را نمیبیند.



ببین که سیب زنخدان تو چه می​گوید


هزار یوسف مصری فتاده در چه ماست


منظور از چه ما چاه زنخدان (گودی بین چانه و لب) تو است که هزار یوسف مصری برای رسیدن به سیب چانه ات به درون آن افتاده اند


در جای دیگر حافظ میگوید:


مبین به سیب زنخدان که چاه در راه است
کـجا همی‌روی ای دل بدین شتاب کجا



اگر به زلف دراز تو دست ما نرسد


گناه بخت پریشان و دست کوته ماست


اگر من نمیتوانم اسیر دام گیسویت شوم به خاطر بی عرضگی خودم است و الا تو کسی هستی که دام گیسویت را همه جام گسترانیده ای و مترصد نشسته ای تا من به دامت بیفتم.



به حاجب در خلوت سرای خاص بگو


فلان ز گوشه نشینان خاک درگه ماست


به نگهبان در کویت سفارش مرا بکن



به صورت از نظر ما اگر چه محجوب است


همیشه در نظر خاطر مرفه ماست


این بیت ادامه بیت قبل است


به نگهبان بگو درست است که در ظاهر ما را نمیبیند ولی همیشه در خاطر ما جا دارد و این به خاطر این است که او هم همیشه به یاد ماست . همانطور که در بیت اول همین شعر بیان شده است . واذکرونی اذکرکم



اگر به سالی حافظ دری زند بگشای


که سال​هاست که مشتاق روی چون مه ماست


این بیت هم ادامه دو بیت قبل است


که باز هم میگوید سفارش حافظ را بکن و بگو اگر حافظ تقاضای ملاقات داشت اجازه اش ده که سالهاست در این را مدامت میکند.


مهمل جانان ببوس آنگه به زاری عرضه دار


کز فراقت سوختم ای مهربان فریاد رس

نظرات 9 + ارسال نظر
منتظر جمعه 27 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 09:06 ب.ظ http://darpanaheto.blogsky.com

الله

بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد
دعا کبوتر عشق است بال و پر دارد
بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا
ز پشت پرده غیبت به ما نظر دارد

یا حق

زرین قلم یکشنبه 29 مهر‌ماه سال 1386 ساعت 04:56 ب.ظ http://www.emamhossein.blogsky.com

هو الرئوف
سلام علیکم دوست عزیز
دریافت جالبی بود ـ غزل بسیار زیبائی رو انتخاب کردید
التماس دعا

مونس جان پنج‌شنبه 3 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 11:46 ق.ظ http://hessegharibanee.blogfa.com/

سلام
خوبید
تبریک می گم زیبا بود

صحرانورد جمعه 4 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 02:20 ب.ظ

متشکر
جمال در نظر و شوق همچنان باقی است
گدا اگر همه عالم بدو دهند گداست

سرخ یکشنبه 6 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 08:53 ق.ظ http://www.sorkh.blogsky.com

سلام بر پیر خرابات. خراب خرابم پیر خراباتی من.
در مورد تبادل لینک با من نظرت چیه؟

سرخ یکشنبه 6 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 08:55 ب.ظ http://www.sorkh.blogsky.com

سلام بر پیر خرابات. ممنونم از لینک . منم با تمام عشقم شما رو لینک کردم.
همیشه خراب خرابم پیر خراباتی من.

میلی دوشنبه 7 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 12:00 ب.ظ http://milimemo.com

من که نفهمیدم آخر این معنی ای شما رو قبول کنم یا معنیای کتابا!!! حافظعاشق خدا بوده یا دخمر شیرازی !!
خب من خودمم پسمر شیرلزیم ولی هنوز از کارای حافظ سر در نیاوردم!!!
اینورام بیا!!

ماجد سه‌شنبه 8 آبان‌ماه سال 1386 ساعت 11:24 ق.ظ http://avayeghoghnus.blogfa.com/

با تشکر که سر زدید. و با تشکر از نظرتون .
اگه محبت کنید و ایراد و نقد تونو موشکافانه تر کنید ممنون می شم . من مدتی یه داستان کوتاه می نویسم ( ۳.۵ ساله ) برای همین نقد شما را به جان می پذیرم .
در ظمن وب بسیار زیبایی دارین با سبک بسیار جالب .
باقی بقایتان یا حق .
با تشکر
م . م . ت

azin چهارشنبه 18 آبان‌ماه سال 1390 ساعت 10:51 ب.ظ

شما لطف کن دیگه آبروی حافظو با این معنی کردنت بیشتر از این نبر.فکر کنم اینقد عربی خوندی شما فارسی از یادت رفته.غزل حافظ اونقد مقدسه که فقط اهل فن حق ذکر تفسیر دارن.واقعا متاسفم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد